2021-03-03 11:21Pressmeddelande

Intresset är stort för BI som det borde vara och vägen dit!

null

Den 11 mars genomför Helena Blomberg och Malin Wennebro, på Ekan Management, ett webinar i samarbete med 1Company. Temat är "BI som det borde vara – och vägen dit". Vi på Ekan passade på att ställa några frågor till Helena Blomberg, senior managementkonsult, så här en vecka innan.

Hej Helena! Du har arbetat med de här frågorna i många år och i många olika typer av verksamheter. Varför tycker du att Business Intelligence (BI) är intressant?

- Vi ser generellt att företag inte lider brist på information, men oftast saknas det en strategisk modell för att det i slutändan ska skapa värde. Jag drivs av att hjälpa till att stänga gapet mellan vad BI skulle kunna vara och vad det faktiskt är. Det ligger ofta och skaver i att det både driver onödig tid hos massa människor och att utkomsten blir undermåliga beslutsunderlag. Här vill jag faktiskt sticka ut hakan och säga att de flesta organisationer inte ens är i närheten av att ha en effektiv BI-lösning och det är väldigt givande att kunna hjälpa till att vända detta!

Redan så här en vecka innan webinaret har ni slagit rekord i antal anmälda – Varför tror du att intresset är så stort för BI just nu?

- Jag tror att det som skett i vår omvärld det senaste året har lyft upp tankarna kring agil och dynamisk styrning högre på agendan. Och en absolut förutsättning för detta är att man har koll på sina siffror och sin verksamhetsinformation för att kunna få kvalitetssäkrade och ändamålsenliga beslutsunderlag. Informationen måste vara snabb- och lättillgänglig för att man ska kunna agera utifrån förändrade omständigheter. Sedan tror jag att många kanske känner en frustration över att ha gjort stora investeringar i nya och bra system som man ändå inte riktigt kunnat skörda nyttan av.

Utan att avslöja för mycket om webinaret nästa vecka – vad brukar vara det viktigaste att börja med om man vill skapa ett effektivt BI?

- Det känns lite trist att behöva svara  ”det beror på”, men det är faktiskt så – det kommer helt an på utgångsläget. I vissa fall har man processer och strukturer på plats och behöver komplettera med en bra systemlösning, i andra fall har man en bra systemlösning men har inte riktigt fått till processer, informationsstrukturer och/eller -ägarskap. Men oavsett så är nyckeln att se BI som ett ekosystem där man behöver beakta alla perspektiv, även om man inte behöver jobba aktivt med alla delar. Det summerar till att det är oerhört viktigt med en genomarbetad behovsanalys!

Är webinaret fullt eller går det fortfarande att anmäla sig?

- Ha ha! Nej, det är ju en av de fina sakerna med webinar – antalet platser är inte begränsade, så det är bara att anmäla sig om man är intresserad.

Webinaret genomförs live 11 mars kl 12-13 och är kostnadsfritt. Anmäl dig här.

Detta webinar är del av en serie på temat Dynamisk styrning som Ekan genomför tillsammans med Beyond Budgeting Institute (BBI) och 1Company.se. Mer information på ekan.com.

Peter Thorslund
Senior Managementkonsult, Ansvarig Kvalitet och Marknad